Banki zamykają okienka z kasami. Przestają być potrzebne

Ubywa placówek z obsługą kasową. Banki zamykają takie okienka, bo coraz więcej transakcji dokonuje się w sieci lub we wpłatomatach.

Publikacja: 14.04.2019 18:31

Banki zamykają okienka z kasami. Przestają być potrzebne

Foto: Shutterstock

Skierniewice, blisko 50-tys. miasto w województwie łódzkim. Przed reformą administracyjną w 1999 r. było stolicą województwa, dziś zaledwie powiatu.

Warto sprawdzić: W każdym banku nasze 100 tys. euro jest bezpieczne

Najpierw badania rynku

W Skierniewicach działa jeden oddział ING Banku Śląskiego z pełną obsługą, w tym kasą. Ale ma to się zmienić. – Dlaczego w naszym mieście nie będzie punktu gotówkowego? – zaalarmował nas klient tego banku ze Skierniewic. Sam usłyszał w ING Banku Śląskim, że od ponad dwóch lat prowadzi on „intensywne działania w kierunku, który rozwija transakcje bezgotówkowe, a jednym z etapów tych zmian jest przekształcenie części oddziałów z tradycyjną obsługą gotówkową w kasie banku na takie, w których nadal będzie można wpłacać i wypłacać gotówkę, natomiast będzie to można robić za pomocą bankomatów i wpłatomatów w strefie 24/7.

ING Bank Śląski w całym kraju ma 334 oddziały własne, z czego obsługa kasowa jest dostępna w 215. – W każdym z oddziałów gotówka jest dostępna w strefie samoobsługowej (bankomat/wpłatomat) – mówi Joanna Majer-Skorupa, zastępca rzecznika prasowego banku. Przyznaje, że od kilku lat zmniejsza on liczbę oddziałów obsługujących gotówkę. A wynika to m.in. ze zmieniających się trendów (obrót bezgotówkowy) oraz potrzeb klientów (coraz więcej „bankują” we własnym zakresie, za pomocą bankowości internetowej, a także bankowości mobilnej). – Doradcy pomagają w bardziej skomplikowanych procesach czy doradztwie i poświęcają więcej czasu na bezpośredni kontakt z klientem odwiedzającym oddział – tłumaczy Joanna Majer-Skorupa. Podkreśla, że każda decyzja dotycząca przekształcenia oddziału w bezkasowy/zamknięciu czy otworzeniu nowego oddziału jest poprzedzona szczegółową analizą zachowań klienta w danym mieście czy regionie. ING Bank Śląski nie zdradza, ile okienek kasowych zamknął w tym i w ubiegłym roku.

A potem decyzje

Odchodzenie od kas w oddziałach to trend we wszystkich bankach. – Obserwujemy sytuację na rynku, prowadzimy badania geomarketingowe i na bieżąco analizujemy lokalizacje naszych placówek bankowych. Na tej podstawie podejmujemy decyzję np. o otwarciu, przeniesieniu, powiększeniu czy zamknięciu konkretnej placówki – tłumaczy Małgorzata Dominiak, dyrektor departamentu wsparcia bankowości detalicznej w Credit Agricole.

Sieć sprzedaży tego banku tworzy 367 własnych placówek oraz 45 partnerskich. Wszystkie prowadzą kasową obsługę klientów. W ubiegłym roku Credit Agricole zamknął 26 placówek własnych i dwie franczyzowe. – Doszło do tego w różnych miejscowościach, zarówno tych, gdzie mieszka mniej niż 20 tys. osób, jak i w tych z liczbą mieszkańców większą niż 500 tys. – mówi Małgorzata Dominiak.

Największą sieć oddziałów ma PKO BP. Liczy ona 1073 placówki, a obsługa bezgotówkowa jest prowadzona w dwóch oddziałach. – W ramach procesu optymalizacji sieci placówek cyklicznie dokonujemy ich przeglądu oraz podejmujemy decyzje co do zasadności funkcjonowania poszczególnych oddziałów. Decyzje te poparte są wnikliwą analizą realizowanych celów biznesowych. Podejmowane działania w zakresie optymalizacji placówek bankowych wynikają również ze zmieniających się potrzeb i preferencji klientów, którzy coraz chętniej korzystają z usług oferowanych poprzez kanały zdalne – tłumaczy Joanna Fatek z biura prasowego banku.

Podkreśla, że klienci mają również możliwość skorzystania z oferowanych przez bank nowoczesnych technologii, takich jak serwis telefoniczny, bankowość elektroniczna iPKO/ iPKO biznes lub aplikacja mobilna IKO, które umożliwiają w sposób wygodny zarządzenie rachunkiem oraz wykonywanie wielu dyspozycji.

W 2018 r. PKP BP zamknął 49 oddziałów (48 z obsługą kasową), a w pierwszym kwartale tego roku kolejnych dziesięć (dziewięć z obsługą kasową). Większość w dużych miastach. – Nie planujemy otwierania nowych oddziałów – działania w kierunku poprawy jakości obsługi klienta realizujemy poprzez modernizację obecnych oddziałów lub ich przenoszenie do biznesowo atrakcyjniejszych lokalizacji – tłumaczy Joanna Fatek

Warto sprawdzić: Banki dbają tylko o nowych klientów. 2019 coś zmieni?

Bo to jest biznes

Ze 142 oddziałów mBanku obsługa kasowa jest w 131. – Ale we wszystkich 142 zlokalizowane są urządzenia samoobsługowe bankomat/wpłatomat – zastrzega Kinga Wojciechowska-Rulka z biura prasowego banku. Od początku 2018 r. bank otworzył osiem nowych placówek bez obsługi kasowej, a w trzech oddziałach obsługa taka została wyłączona. Wszystkie powstały w dużych miastach, powyżej 150 tys. mieszkańców. – Zachęcamy do korzystania z bezpłatnych i wygodnych rozwiązań bezgotówkowych oraz urządzeń samoobsługowych – tłumaczy przedstawicielka mBanku. Dodaje, że stale analizuje on zasadność pozostawienia obsługi kasowej w poszczególnych oddziałach i przypatruje się temu, jak klienci korzystają z tej możliwości.

Aktualnie Pekao SA posiada 809 placówek na terenie całej Polski i z wyjątkiem lokalizacji w Łodzi w galerii Manufaktura we wszystkich prowadzona jest obsługa kasowa. W ubiegłym roku zostały zamknięte 34 (we wszystkich tych lokalizacjach była prowadzona obsługa gotówkowa). – Zmiany w sieci dotyczyły zarówno dużych miast, takich jak Warszawa czy Kraków, jak i małych miejscowości, na przykład Dziwnowa i Jankowic. Natomiast w bieżącym roku zostały zlikwidowane dwie placówki (w Suwałkach i w Zawierciu) – wylicza biuro prasowe banku. Pekao SA podaje, że „prowadzone zmiany w sieci placówek uwzględniają obecne uwarunkowania rynkowe, a decyzje dotyczące likwidacji placówek zostają poprzedzone szczegółową analizą biznesową”.

Skierniewice, blisko 50-tys. miasto w województwie łódzkim. Przed reformą administracyjną w 1999 r. było stolicą województwa, dziś zaledwie powiatu.

Warto sprawdzić: W każdym banku nasze 100 tys. euro jest bezpieczne

Pozostało 96% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konta Bankowe
Duża awaria Blika. Problemy zgłaszają klienci mBanku, Millennium czy Pekao
Konta Bankowe
Sześć banków pod lupą UOKIK. Dlaczego ofiary nie odzyskują pieniędzy?
Konta Bankowe
Banki tną oprocentowanie lokat. Średnio jest już ono znacznie poniżej 5 proc.
Konta Bankowe
Banki, które najwięcej zarobiły na kredycie 2%
Konta Bankowe
Banki w końcu zaczynają wprowadzać klucze U2F. Hakerom będzie trudniej
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?