Albo oświadczenie, albo informacja do skarbówki. Banki prosiły

Banki proszą klientów o złożenie oświadczenia w sprawie rezydencji podatkowej, a jeśli go nie otrzymają, to przekażą do szefa Krajowej Administracji Skarbowej informację o „rachunkach niezidentyfikowanych”.

Publikacja: 01.10.2019 16:40

Albo oświadczenie, albo informacja do skarbówki. Banki prosiły

Foto: Adobe Stock

Obowiązek złożenia „Oświadczenia CRS”, czyli podania swojego statusu podatkowego, wynika z ustawy z 4 kwietnia 2019 roku. – Zgodnie z tymi przepisami dotyczy on klientów, którzy otworzyli swój pierwszy rachunek od 1 stycznia 2016 roku do 30 kwietnia 2017 roku i posiadali go w dniu wejścia w życie ustawy, czyli 30 kwietnia 2019 roku – tłumaczy Grzegorz Culepa z biura prasowego PKO BP.

Warto sprawdzić: Duże zmiany dla posiadaczy kont: opłaty, zakupy, przelewy

Automatyczna wymiana informacji

Do 16 września banki miały czas, by poprosić klientów o złożenie takiego oświadczenia. I robiły to przez różne kanały.

– Prosimy – złóż oświadczenie CRS do rachunku otwartego między 1.01.2016 a 30.04.2017. Szczegóły w wiadomości w Moim ING – opowiada klient ING Banku Śląskiego, do którego prośba trafiała przez bankowość internetową.

CRS co to jest?

CRS (Common Reporting Standard) – to standard dla automatycznej wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania. Wymaga zgłaszania i gromadzenia informacji dotyczących rezydencji podatkowej klientów obowiązujący instytucje finansowe na całym świecie. CRS ma na celu ochronę integralności systemów podatkowych oraz walkę z unikaniem opodatkowania.

ING Bank Śląski prosił klienta o wypełnienie oświadczenia zgodnie ze stanem na dzień otwarcia konta i złożenie go jak mu wygodnie. Ile jest na to czasu?

– Nie ma ustawowego terminu określonego dla klientów na jego oddanie, jednak bank ma obowiązek przekazania informacji do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej w okresie od 1 stycznia do 31 marca 2020 roku. Tak więc bank przyjął, że wskazuje klientom terminy złożenia oświadczenia, standardowo 14 dni od dnia otrzymania przesyłki – tłumaczy Joanna Majer-Skorupa, zastępca rzecznika prasowego w ING Banku Śląskim.

Dodaje, że zgodnie z przepisami raportujące instytucje finansowe (banki, ale też domy maklerskie etc.) będą obowiązane przekazać informacje o tych rachunkach klienta do szefa Krajowej Administracji Skarbowej jako rachunków niezidentyfikowanych na podstawie przedmiotowych przepisów.

Rezydencja podatkowa – brak terminu złożenia oświadczenia

Jak mówi Ewa Krawczyk z Santander Banku, wszyscy klienci, spełniający warunki wskazane w ustawie, otrzymali w terminie prośbę o złożenia wymaganego oświadczenia. Ona też przyznaje, że ustawa nie precyzuje terminu, do którego takie oświadczenie musi zostać złożone, jednocześnie określa, że jego brak będzie wiązał się z zaraportowaniem danych klientów do szefa Krajowej Administracji Skarbowej.

– Będziemy w razie potrzeby ponawiać prośbę o złożenie oświadczeń – tłumaczy Ewa Krawczyk. Jak przyznaje Paweł Olejnik, dyr. ds. bezpieczeństwa finansowego i sankcji międzynarodowych w banku Credit Agricole jeszcze nie wszyscy klienci, którzy zostali zobowiązani do złożenia oświadczenia ostatnią nowelizacją ustawy o wymianie informacji podatkowych, złożyli oświadczenie.

– Przypominamy im o tym korespondencją w ebanku, e-mailową i papierową – tłumaczy Paweł Olejnik.

W PKO BO „oświadczenia CRS” powinno złożyć kilkaset tysięcy klientów.

– Od 10 do 16 września wysłaliśmy do nich informację i druk oświadczenia (e-mailem, za pośrednictwem iPKO, Inteligo lub tradycyjną pocztą). Klienci powinni dostarczyć nam podpisane „Oświadczenia CRS” do końca tego roku – mówi Grzegorz Culepa, z biura prasowego banku.

Także klienci mBanku są w trakcie składania oświadczeń. – Ze swej strony jako bank uruchomiliśmy kampanię kampanię dla naszych klientów w różnych kanałach, od e-maili po esemesy czy listy – mówi Kinga Wojciechowska-Rulka z biura prasowego banku.

Warto sprawdzić: W co inwestować, żeby inflacja nie pożarła zysków

Również w Pekao SA nie wszyscy klienci złożyli oświadczenia CRS.

– Bank zwrócił się do nich w ustawowym terminie z prośbą o złożenie oświadczenia wynikającego z wymogów ustawy – mówi Anna Markowska z biura prasowego. Dodaje, że w przypadku osób, które go nie złożą, bank będzie zobowiązany do podejmowania działań mających na celu nawiązanie kontaktu z klientem, aby skutecznie odebrał on oświadczenie.

– W tym celu w zależności od klienta i wyrażonych przez niego zgód na poszczególne kanały kontaktu wykorzystywane będą komunikaty w bankowości elektronicznej i aplikacji mobilnej, wiadomości SMS, kontakt telefoniczny ze strony doradcy klienta, e-mail od doradcy, korespondencja pisemna –wylicza przedstawicielka Pekao SA. I dodaje, że klienci, którzy po otrzymaniu pisma nie złożą oświadczenia CRS, otrzymają do końca roku 2019 przypomnienie o konieczności uzupełnienia dokumentu.

Bankowcy przypominają, że oświadczenie CRS jest składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.

Konta Bankowe
Sześć banków pod lupą UOKIK. Dlaczego ofiary nie odzyskują pieniędzy?
Konta Bankowe
Banki tną oprocentowanie lokat. Średnio jest już ono znacznie poniżej 5 proc.
Konta Bankowe
Banki, które najwięcej zarobiły na kredycie 2%
Konta Bankowe
Banki w końcu zaczynają wprowadzać klucze U2F. Hakerom będzie trudniej
Konta Bankowe
Z lokat dostaniemy coraz mniej. 8 proc. w jednym banku