- Systemy bezpieczeństwa nieustannie monitorują transakcje klientów. W przypadku wykrycia anomalii np. nietypowych transakcji w odległych krajach może dojść do tymczasowego zablokowania karty. Dzięki temu chronimy klientów przed oszustwami i nieupoważnionym użyciem karty – tłumaczy Joanna Majer-Skorupa, zastępca rzecznika prasowego ING Banku Śląskiego.

Karta zablokowana po egzotycznych wakacjach

Pani Karolina wybrała się na podróż po Afryce. Zabrała ze sobą kartę swojego banku – PKO BP. Na miejscu spotkała ją niemiła niespodzianka.

- Po pięciu wypłatach z bankomatu moja karta odmawiała wypłaty. Dostawałam komunikat, że moja operacja została odrzucona, choć mam pieniądze na koncie – opowiada kobieta.

Początkowo myślała, że taka sytuacja może wynikać z prac konserwacyjnych w banku, ale te się zakończyły, a ona nie mogła dalej wypłacić pieniędzy. – Dlaczego? – pyta pani Karolina.

Czytaj więcej

Umów się z bankiem na telefon. A jak nie zadzwoni?

Czy przed wyjazdem w egzotyczne kierunki powinno się powiadomić o tym bank? Warto to robić?

Joanna Nagierska z Alior Banku zapewnia, że klient nie ma obowiązku informowania banku o planowanych wyjazdach.

- Ze względów bezpieczeństwa może w swojej aplikacji zmienić limity płatności na karcie albo ją czasowo zablokować. Potem może również przez aplikację odblokować kartę w dowolnym momencie – radzi.

Przedstawicielka Aliora przyznaje, że bank na bieżąco monitoruje transakcje i zachowania klientów: częstotliwość płatności i ich rodzaj.

- Zgodnie z regulaminem kart płatniczych bank ma prawo zablokować kartę w przypadku wystąpienia operacji lub prób dokonania operacji, co do których podejrzewa, iż zostały one wykonane bez zgody i wiedzy klienta, przez osoby nieuprawnione. W takiej sytuacji bank poinformuje o zablokowaniu karty poprzez wiadomość SMS. Bank odblokuje kartę, jeśli klient potwierdzi, że płatności były realizowane przez niego – zapewnia Joanna Nagierska.

Także Joanna Majer-Skorupa z ING Banku Śląskiego mówi, że klient może, ale nie musi z wyprzedzeniem zgłosić na infolinii banku, że zamierza wyjechać za granicę.

– Taka informacja zostanie uwzględniona w analizie ryzyka transakcji i może zapobiec zablokowaniu karty. Trzeba jednak pamiętać, że jest to tylko jeden z wielu analizowanych aspektów –podkreśla przedstawicielka ING Banku Śląskiego.

Czytaj więcej

Znalazłeś gotówkę, kartę płatniczą, dokumenty? Zanieść na policję czy do banku?

Dla bezpieczeństwa uprzedź bank o swoich planach

Anna Kulas, ekspert ds. Zapobiegania Oszustwom Bankowym w Credit Agricole także podkreśla, że monitorowanie transakcji kartowych i identyfikowanie ich odstępstw od reguły jest kluczem do wykrywania zagrożeń.

- Bezpieczeństwo danych i pieniędzy klientów jest dla nas kwestią priorytetową. Żeby o nie dbać, wykorzystujemy różnego rodzaju rozwiązania. Jednym z nich jest system monitorujący, który zawiera liczne tzw. reguły antyfraudowe, które pozwalają na wykrycie różnego rodzaju anomalii na rachunku klienta, np. nietypowe transakcje kartowe. I to tylko jeden z przykładów – mówi Anna Kulas.

Podkreśla, że właśnie ze względów bezpieczeństwa, bank nie chce mówić o wszystkich. I zapewnia, że oczywiście  zabezpieczenia są elastyczne, a bank modyfikuje je wraz z  trendami oszustw pojawiających się na rynku.  

- Żeby uniknąć podczas urlopu nieprzyjemnych niespodzianek związanych z blokadą karty,  warto poinformować bank o planowanych podróżach – szczególnie, gdy rzadko opuszczamy Polskę – radzi przedstawicielka Credit Agricole.

I dodaje, że gdyby jednak doszło do zablokowania karty, należy pamiętać, że jest to blokada czasowa i po kontakcie z bankiem można szybko przywrócić pełną funkcjonalność karty.

Wtedy unikniesz niespodzianek na miejscu

Także jak podało nam biuro prasowe BNP Paribas transakcje realizowane przez klientów są monitorowane pod względem zapewnienia bezpieczeństwa i ograniczenia ryzyka nieuprawnionych transakcji.

- System monitorujący bezpieczeństwo transakcji dokonywanych kartami płatniczymi parametryzowany jest zgodnie z najlepszymi praktykami, na podstawie informacji o nieautoryzowanych transakcjach płatniczych zgłaszanych przez klientów banku, jak również na podstawie analiz eksperckich oraz informacji pozyskanych w ramach współpracy z innymi instytucjami finansowymi – podaje bank.

Czytaj więcej

Elżbieta II przechodzi do historii. Także na banknotach

Eksperci BNP Paribas przyznają, że klient może przed wyjazdem skontaktować się z bankiem i poinformować o planowanym wyjeździe, terminie, orientacyjnych kwotach czy rodzajach transakcji jakie planuje realizować.

- Po wykonanej transakcji, która została zidentyfikowana jako potencjalnie nieuprawniona, niestandardowa w zachowaniu klienta, karta może zostać zablokowana. W takich przypadkach następuje kontakt z posiadaczem rachunku by potwierdzić transakcję i odblokować kartę – informuje BNP Paribas.

Jego pracownicy dodają, że w przypadku braku odpowiedzi po stronie klienta, bank wysyła SMS z informacją o próbie kontaktu.

Małgorzata Witkowska z biura prasowego PKO BP mówi, że klient nie musi powiadamiać banku o zagranicznych wyjazdach, również tych w kierunki egzotyczne, jednak w celu zapewnienia optymalnego poziomu bezpieczeństwa płatności dobrze jest poinformować o planowanym wyjeździe swojego doradcę lub Contact Center.

- Najlepszym rozwiązaniem jest karta płatnicza z funkcją wielowalutową (czyli każda karta PKO BP wydawana osobie pełnoletniej) oraz otwarcie przed wyjazdem rachunku w walucie danego kraju. Jedna karta może być podpięta nawet do 11 kont - osobistego w złotówkach i walutowych w euro, funtach, dolarach amerykańskich, frankach, czy koronach duńskich, norweskich, szwedzkich i czeskich oraz kunach i forintach.

Pani Karolina skontaktowała się z bankiem. Jej karta została odblokowana.