Wyjeżdżasz bardzo daleko? Lepiej powiedz o tym bankowi

Choć klient nie ma takiego obowiązku, to lepiej powiadomić bank o egzotycznej wyprawie, by zapobiec zablokowaniu karty płatniczej.

Publikacja: 26.09.2022 13:56

Wyjeżdżasz bardzo daleko? Lepiej powiedz o tym bankowi

Foto: Adobe Stock

- Systemy bezpieczeństwa nieustannie monitorują transakcje klientów. W przypadku wykrycia anomalii np. nietypowych transakcji w odległych krajach może dojść do tymczasowego zablokowania karty. Dzięki temu chronimy klientów przed oszustwami i nieupoważnionym użyciem karty – tłumaczy Joanna Majer-Skorupa, zastępca rzecznika prasowego ING Banku Śląskiego.

Karta zablokowana po egzotycznych wakacjach

Pani Karolina wybrała się na podróż po Afryce. Zabrała ze sobą kartę swojego banku – PKO BP. Na miejscu spotkała ją niemiła niespodzianka.

- Po pięciu wypłatach z bankomatu moja karta odmawiała wypłaty. Dostawałam komunikat, że moja operacja została odrzucona, choć mam pieniądze na koncie – opowiada kobieta.

Początkowo myślała, że taka sytuacja może wynikać z prac konserwacyjnych w banku, ale te się zakończyły, a ona nie mogła dalej wypłacić pieniędzy. – Dlaczego? – pyta pani Karolina.

Czytaj więcej

Umów się z bankiem na telefon. A jak nie zadzwoni?

Czy przed wyjazdem w egzotyczne kierunki powinno się powiadomić o tym bank? Warto to robić?

Joanna Nagierska z Alior Banku zapewnia, że klient nie ma obowiązku informowania banku o planowanych wyjazdach.

- Ze względów bezpieczeństwa może w swojej aplikacji zmienić limity płatności na karcie albo ją czasowo zablokować. Potem może również przez aplikację odblokować kartę w dowolnym momencie – radzi.

Przedstawicielka Aliora przyznaje, że bank na bieżąco monitoruje transakcje i zachowania klientów: częstotliwość płatności i ich rodzaj.

- Zgodnie z regulaminem kart płatniczych bank ma prawo zablokować kartę w przypadku wystąpienia operacji lub prób dokonania operacji, co do których podejrzewa, iż zostały one wykonane bez zgody i wiedzy klienta, przez osoby nieuprawnione. W takiej sytuacji bank poinformuje o zablokowaniu karty poprzez wiadomość SMS. Bank odblokuje kartę, jeśli klient potwierdzi, że płatności były realizowane przez niego – zapewnia Joanna Nagierska.

Także Joanna Majer-Skorupa z ING Banku Śląskiego mówi, że klient może, ale nie musi z wyprzedzeniem zgłosić na infolinii banku, że zamierza wyjechać za granicę.

– Taka informacja zostanie uwzględniona w analizie ryzyka transakcji i może zapobiec zablokowaniu karty. Trzeba jednak pamiętać, że jest to tylko jeden z wielu analizowanych aspektów –podkreśla przedstawicielka ING Banku Śląskiego.

Czytaj więcej

Znalazłeś gotówkę, kartę płatniczą, dokumenty? Zanieść na policję czy do banku?

Dla bezpieczeństwa uprzedź bank o swoich planach

Anna Kulas, ekspert ds. Zapobiegania Oszustwom Bankowym w Credit Agricole także podkreśla, że monitorowanie transakcji kartowych i identyfikowanie ich odstępstw od reguły jest kluczem do wykrywania zagrożeń.

- Bezpieczeństwo danych i pieniędzy klientów jest dla nas kwestią priorytetową. Żeby o nie dbać, wykorzystujemy różnego rodzaju rozwiązania. Jednym z nich jest system monitorujący, który zawiera liczne tzw. reguły antyfraudowe, które pozwalają na wykrycie różnego rodzaju anomalii na rachunku klienta, np. nietypowe transakcje kartowe. I to tylko jeden z przykładów – mówi Anna Kulas.

Podkreśla, że właśnie ze względów bezpieczeństwa, bank nie chce mówić o wszystkich. I zapewnia, że oczywiście  zabezpieczenia są elastyczne, a bank modyfikuje je wraz z  trendami oszustw pojawiających się na rynku.  

- Żeby uniknąć podczas urlopu nieprzyjemnych niespodzianek związanych z blokadą karty,  warto poinformować bank o planowanych podróżach – szczególnie, gdy rzadko opuszczamy Polskę – radzi przedstawicielka Credit Agricole.

I dodaje, że gdyby jednak doszło do zablokowania karty, należy pamiętać, że jest to blokada czasowa i po kontakcie z bankiem można szybko przywrócić pełną funkcjonalność karty.

Wtedy unikniesz niespodzianek na miejscu

Także jak podało nam biuro prasowe BNP Paribas transakcje realizowane przez klientów są monitorowane pod względem zapewnienia bezpieczeństwa i ograniczenia ryzyka nieuprawnionych transakcji.

- System monitorujący bezpieczeństwo transakcji dokonywanych kartami płatniczymi parametryzowany jest zgodnie z najlepszymi praktykami, na podstawie informacji o nieautoryzowanych transakcjach płatniczych zgłaszanych przez klientów banku, jak również na podstawie analiz eksperckich oraz informacji pozyskanych w ramach współpracy z innymi instytucjami finansowymi – podaje bank.

Czytaj więcej

Elżbieta II przechodzi do historii. Także na banknotach

Eksperci BNP Paribas przyznają, że klient może przed wyjazdem skontaktować się z bankiem i poinformować o planowanym wyjeździe, terminie, orientacyjnych kwotach czy rodzajach transakcji jakie planuje realizować.

- Po wykonanej transakcji, która została zidentyfikowana jako potencjalnie nieuprawniona, niestandardowa w zachowaniu klienta, karta może zostać zablokowana. W takich przypadkach następuje kontakt z posiadaczem rachunku by potwierdzić transakcję i odblokować kartę – informuje BNP Paribas.

Jego pracownicy dodają, że w przypadku braku odpowiedzi po stronie klienta, bank wysyła SMS z informacją o próbie kontaktu.

Małgorzata Witkowska z biura prasowego PKO BP mówi, że klient nie musi powiadamiać banku o zagranicznych wyjazdach, również tych w kierunki egzotyczne, jednak w celu zapewnienia optymalnego poziomu bezpieczeństwa płatności dobrze jest poinformować o planowanym wyjeździe swojego doradcę lub Contact Center.

- Najlepszym rozwiązaniem jest karta płatnicza z funkcją wielowalutową (czyli każda karta PKO BP wydawana osobie pełnoletniej) oraz otwarcie przed wyjazdem rachunku w walucie danego kraju. Jedna karta może być podpięta nawet do 11 kont - osobistego w złotówkach i walutowych w euro, funtach, dolarach amerykańskich, frankach, czy koronach duńskich, norweskich, szwedzkich i czeskich oraz kunach i forintach.

Pani Karolina skontaktowała się z bankiem. Jej karta została odblokowana.

Karty Płatnicze
Kartę bank może wysłać nie tylko zwykłym listem
Karty Płatnicze
Czasem trzeba iść do oddziału banku, by zmienić PIN do karty
Karty Płatnicze
Klient za granicą kartę nie zawsze dostanie. A czasem trzeba za nią dopłacić
Karty Płatnicze
Karta płatnicza częściowo uszkodzona. Bez wymiany się nie obejdzie
Materiał Promocyjny
Obiekt z apartamentami inwestycyjnymi dla tych, którzy szukają solidnych fundamentów
Karty Płatnicze
Uwaga na marże przy płatnościach kartą na wakacjach za granicą