Nocna pobudka, czyli SMS z banku

Wiadomość na telefon z potwierdzeniem płatności kartą banki wysyłają przez całą dobę zaraz po transakcji, a godziny otrzymywania innych SMS-ów klienci z reguły mogą sobie ustalić sami. Ale nie zawsze.

Publikacja: 05.12.2018 16:25

Nocna pobudka, czyli SMS z banku

Foto: Adobe Stock

Pan Marek Jest klientem ING Banku Śląskiego. Już kilka razy w środku nocy otrzymał wiadomości na swój komórkę z banku dotyczące księgowania przelewów. – Płacę za SMS-y, a nie budzenie po nocach – zżyma się mężczyzna.

Bank tłumaczył mu, że „standardowo przelewy księguje od poniedziałku do soboty w godz. 8- 20, ale jeśli klient zleca przelew w godzinach wieczornych, to powinien on być zaksięgowany następnego dnia roboczego rano – tłumaczył przedstawiciel ING Banku Śląskiego. Przyznał też panu Markowi, że zdarzają się sytuacje, iż księgowanie rozpoczyna się już w godzinach nocnych, dlatego klienci mogą otrzymać wiadomość SMS wcześniej.

– To może być to uciążliwe – dodał bank. Pytany przez „Rzeczpospolitą” o godziny księgowania Miłosz Gormski, z biura prasowego ING Banku Śląskiego wyjaśnia, że w przypadku transakcji kartą SMS-y wysyłane są bezpośrednio po dokonaniu transakcji (przy autoryzacji i blokadzie kwoty na koncie), a nie dopiero po rozliczeniu. – Jeśli klient zapłaci kartą w nocy, to od razu dostanie powiadomienie – dodaje Miłosz Gromski. Zapewnia, że inne SMS-y (dla innych transakcji niekartowych) bank wysyła w godzinach od 7 do 20 od poniedziałku do piątku, a w sobotę od 7 do 15.

Czytaj także: Kilka kont na jednym numerze telefonu. Może być problem

Miłosz Gromski twierdzi, że bank nie dostaje skarg na nocne SMS-y. W tym banku nie można wybrać godzin otrzymywania wiadomości na telefon. Ale w innych, są już takie możliwości.

Robert Gawryś, specjalista ds. bankowości internetowej w Credit Agricole tłumaczy, że klient może otrzymywać powiadomienia o dodanych blokadach (na etapie autoryzacji płatności, np. w momencie płacenia kartą w sklepie) oraz po rozliczeniu transakcji (obciążenie konta).

Właściciel rachunku w Credit Agricole sam wskazuje, które powiadomienia chce otrzymywać (może oba lub każde z nich osobno lub żadnego z nich).

– Może też wskazać przedział czasowy czyli harmonogram, w których chce otrzymywać powiadomienia SMS lub wybrać wysyłkę bez harmonogramu, a wtedy wysyłka realizowana przez całą dobę- wyjaśnia Robert Gawryś.
I tłumaczy, że w przypadku wysyłki z harmonogramem powiadomienia wysyłane są w najbliższym oknie harmonogramu, po wystąpieniu zdarzenia generującego powiadomienie (powstanie blokady lub obciążenie rachunku).

– Taki harmonogram to nic innego, jak wskazanie, kiedy w ciągu doby klient chce takie SMS-y otrzymywać, np. 13.30-14; 15.15-16, i 07-12:00. Klient może wskazać trzy takie okna (trzy przedziały czasowe) – dodaje przedstawiciel Credit Agricole.

Zdradza, że klient w każdym momencie może zmienić godziny otrzymywania sms – w placówce, poprzez e-bank czy infolinię (musi mieć telekod).

W mBanku transakcje rozliczane są raz dziennie. – Nie ma stałej godziny. ale SMS-y wysyłane są zaraz po dokonaniu transakcji, a nie po jej rozliczeniu, czyli zazwyczaj niemal w czasie rzeczywistym od dokonania transakcji – tłumaczy Emilia Kasperczak z biura prasowego.

Dodaje, że SMS-y informujące o odrzuceni transakcji kartą działają przez całą dobę i nie można ich wyłączyć. Natomiast wszelkie inne powiadomienia, które klient sam sobie ustawia uzależnione są od jego preferencji. Tak więc mogą one działać  24 h na dobę lub tylko np. między 9. a 17.

Czytaj także: Nie chcesz papierów z banku? Dostaniesz CD

W PKO BP w przypadku kart kredytowych nie są wysyłane powiadomienie o rozliczeniu transakcji (obciążeniu rachunku karty kredytowej).

– Maile informujące o transakcjach kartowych wysyłane są całodobowo, SMS-y zgodnie z wybranym przez klienta zakresem: całodobowo lub w godzinach od 8 do 22 – informuje   Roman Grzyb, z biura prasowego PKO BP.

Jak podaje Dorota Hołowni z banku Millennium w nim rozliczenia transakcji na ROR lub karcie kredytowej dokonywane są nie później niż do końca następnego dnia roboczego po otrzymaniu od organizacji płatniczej (VISA lub Mastercard) informacji o konieczności jej rozliczenia.

–  Klient decyduje zarówno o rodzaju, jak i minimalnej kwocie transakcji, o których będzie informowany SMS-owo. Jest to usługa MilleSMS, w ramach której posiadacz rachunku może otrzymać informacje zarówno przed wykonaniem operacji (np. przed wykonaniem zlecenia stałego, przed spłatą raty kredytu), jak i po wykonaniu operacji (np. po otrzymaniu lub wykonaniu przelewu, transakcji kartą płatniczą, wypłacie gotówki z bankomatu – wyjaśnia Dorota Hołownia.

W przypadku transakcji wykonanych kartami płatniczymi wiadomości wysyłane są online, zaraz po dokonaniu transakcji. W przypadku transakcji kartą kredytową klient, jeśli o to zawnioskuje, może otrzymywać smsy również po dokonaniu rozliczenia transakcji w ciężar rachunku karty. W banku Millennium tego typu smsy wysyłane są w godzinach porannych.

– W związku z konstrukcją usługi, kiedy to klient sam decyduje, jakiego typu SMS-y otrzymuje, nie zaobserwowaliśmy reklamacji związanych np. z nocnymi wiadomościami –zapewnia przedstawicielka Banku Millennium.

Pan Marek Jest klientem ING Banku Śląskiego. Już kilka razy w środku nocy otrzymał wiadomości na swój komórkę z banku dotyczące księgowania przelewów. – Płacę za SMS-y, a nie budzenie po nocach – zżyma się mężczyzna.

Bank tłumaczył mu, że „standardowo przelewy księguje od poniedziałku do soboty w godz. 8- 20, ale jeśli klient zleca przelew w godzinach wieczornych, to powinien on być zaksięgowany następnego dnia roboczego rano – tłumaczył przedstawiciel ING Banku Śląskiego. Przyznał też panu Markowi, że zdarzają się sytuacje, iż księgowanie rozpoczyna się już w godzinach nocnych, dlatego klienci mogą otrzymać wiadomość SMS wcześniej.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konta Bankowe
Pierwszy bank z 7,2% na koncie oszczędnościowym do 100 tys. złotych
Konta Bankowe
Protest bankomatów. Dziś w Euronecie można pobrać mniejszą kwotę
Konta Bankowe
Z niechcianym przelewem mogą być problemy. To nie jest „nieoczekiwany prezent”
Konta Bankowe
Duża awaria w Alior Banku. Klienci mają problemy ze stroną internetową i aplikacją
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Konta Bankowe
Duża awaria Blika. Problemy zgłaszają klienci mBanku, Millennium czy Pekao