Cała prawda o kosztach rachunku

Banki mają obowiązek wysłania zestawienia co najmniej raz w roku

Publikacja: 02.01.2019 16:18

Cała prawda o kosztach rachunku

Foto: Adobe Stock

Po raz pierwszy banki wysyłają zbiorcze zestawienia opłat związanych z rachunkiem klientów. To wymóg znowelizowanej ustawy o usługach płatniczych, która nałożyła na podmioty prowadzące rachunki nowe obowiązki, w tym przekazywanie zestawienia takich opłat. Nowe przepisy mają ułatwić klientom porównanie opłat związanych z prowadzeniem konta w różnych bankach.

Banki mają obowiązek wysyłania zestawienia co najmniej raz w roku. Trwa właśnie wysyłka informacji, klienci otrzymują łączne zestawienia opłat za ich konto od sierpnia do końca października. Znalazły się w nich dane łączne o poniesionych kosztach rachunku, zapłacone i uzyskane odsetki. W szczegółowym zestawieniu wyliczone są m.in. koszty przelewów, wypłaty gotówki, obsługi karty płatniczej. Dzięki tym informacjom klienci mogą zobaczyć, ile dokładnie kosztowało ich posiadanie ROR-u.

– Wysyłkę zestawień zakończymy do końca 2018 roku – mówi Michał Tkaczuk z biura prasowego PKO BP. Do 17 grudnia bank wystawił ponad 10 mln zestawień – z czego ponad 77 proc. w bankowości elektronicznej, prawie 7 proc. wysłano na adres e-mailowy, a 16 proc. w formie papierowej. PKO BP zapowiada, że będzie wysyłał zestawienia raz w roku kalendarzowym wraz z miesięcznym wyciągiem konta.

Czytaj także: Banki w 2018: mało atrakcji, zaoszczędzić się nie dało

Wysyłka trwa też w BGŻ BNP Paribas. – 15 proc. wysyłanych zestawień będzie przekazanych klientom za pośrednictwem Poczty Polskiej, a 85 proc. w formie elektronicznej; mail lub poprzez bankowość elektroniczną – wylicza Magdalena Ostrowska z biura prasowego banku.

Podobnie jest w Pekao SA. – Zestawienie opłat zostało wysłane do klientów za okres 1.08. – 31.10. Ponad 45 proc. klientów otrzymało zestawienie drogą elektroniczną, a 55 proc. tradycyjnie przesyłką pocztową – informuje biuro prasowe banku.

Alior Bank do klientów z podpisaną umową ramową regulującą dostęp do kanałów elektronicznych (ok. 95 proc.) zestawienia opłat przekazuje w bankowości internetowej. Robi to co miesiąc. – Klient oprócz zwykłego wyciągu dostaje też zestawienie opłat za rachunek – tłumaczy Klaudia Klimkowska z biura prasowego Alior Banku.

Czy takie zestawienie budzi u klientów refleksje i chęć poszukania oszczędności? Czy chcą wyjaśnić, dlaczego tyle płacą? Banki twierdzą, że nie widać takich reakcji. Magdalena Ostrowska z BGŻ BNP Paribas zapewnia, że nie odnotowano żadnych reklamacji, a bank nie otrzymał „żadnych zapytań ze strony klientów odnośnie do tańszych ofert produktowych”. – Nie zanotowaliśmy większej liczby dyspozycji dotyczących zamknięć i przekształceń rachunków – zapewnia Michał Tkaczuk z PKO BP.

Biuro prasowe Pekao SA przyznaje, że były „śladowe ilości reklamacji”. – Klientom, którzy otrzymali zestawienie opłat w formie papierowej i nie są zadowoleni z tej formy przesyłania informacji, doradcy w oddziałach proponują uruchomienie bankowości elektronicznej – informuje bank. Klienci dopytują, czemu ma służyć przesłany dokument, i są zdziwieni, że oprócz wyciągów otrzymują dokument prezentujący łączne opłaty.

Klaudia Klimkowska z biura prasowego Alior Banku przyznaje, że w dużej części zestawienie opłat dubluje informacje dostępne na wyciągach bankowych, więc prawdopodobnie nie wpływa na zmianę postaw klientów. – W ciągu ostatniego kwartału nie zaobserwowaliśmy wzrostu liczby reklamacji klientów związanych z rachunkami – ocenia Klimkowska.

Przepisy mówią, że bank i firma prowadząca rachunek powinny wysyłać zestawienie co najmniej raz w roku. Większość banków wyśle je tylko raz w roku, ale np. Alior Bank wysyła je co miesiąc.

Po raz pierwszy banki wysyłają zbiorcze zestawienia opłat związanych z rachunkiem klientów. To wymóg znowelizowanej ustawy o usługach płatniczych, która nałożyła na podmioty prowadzące rachunki nowe obowiązki, w tym przekazywanie zestawienia takich opłat. Nowe przepisy mają ułatwić klientom porównanie opłat związanych z prowadzeniem konta w różnych bankach.

Banki mają obowiązek wysyłania zestawienia co najmniej raz w roku. Trwa właśnie wysyłka informacji, klienci otrzymują łączne zestawienia opłat za ich konto od sierpnia do końca października. Znalazły się w nich dane łączne o poniesionych kosztach rachunku, zapłacone i uzyskane odsetki. W szczegółowym zestawieniu wyliczone są m.in. koszty przelewów, wypłaty gotówki, obsługi karty płatniczej. Dzięki tym informacjom klienci mogą zobaczyć, ile dokładnie kosztowało ich posiadanie ROR-u.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konta Bankowe
Duża awaria w Alior Banku. Klienci mają problemy ze stroną internetową i aplikacją
Konta Bankowe
Duża awaria Blika. Problemy zgłaszają klienci mBanku, Millennium czy Pekao
Konta Bankowe
Sześć banków pod lupą UOKIK. Dlaczego ofiary nie odzyskują pieniędzy?
Konta Bankowe
Banki tną oprocentowanie lokat. Średnio jest już ono znacznie poniżej 5 proc.
Konta Bankowe
Banki, które najwięcej zarobiły na kredycie 2%
Konta Bankowe
Banki w końcu zaczynają wprowadzać klucze U2F. Hakerom będzie trudniej