Są sytuacje, kiedy bank ma obowiązek zablokować nasze kont. Co zrobić w takiej sytuacji?. Co wolno bankom, a co jest niezgodne z prawem?
Warunkiem odblokowania środków na rachunku jest spłata długu. W przypadku braku możliwość finansowych trzeba skontaktować się z wierzycielem np. komornikiem w celu ustalenia rozwiązania problemu.
Egzekucja
Bank blokuje rachunek na wniosek organu egzekucyjnego np. komornika, Urzędu Miasta, ZUS-u, Izby Celnej, Urzędu Skarbowego. I tak, jeśli zalegamy z mandatem, blokada następuje na wniosek Urzędu Skarbowego, jeśli nie spłacamy kredytów na wniosek komornika. Bank nie musi nas poinformować o zajęciu konta. Zajmuje po prostu wskazaną w egzekucji kwotę. Na odpowiedź z banku, dlaczego dane suma został zablokowana możemy poczekać nawet do 7 dni roboczych.
Powiadomienie o egzekucji wysyła komornik czy inny podmiot, który dokonał zajęcia. Jest ono wysyłane listem poleconym, a nawet, jeśli nie zostanie dostarczony, ale nie wróci do nadawcy, to zgodnie z Kodeksem prawa Administracyjnego po 2 tygodniach uznaje się go za doręczony. Warto, więc by adres zamieszkania i adres do korespondencji był takie samie. Jeśli natomiast nie dostaniemy takiego powiadomienia, mamy podstawę do tego, aby złożyć skargę na działanie komornika.
Skargę powinno się wnieść bezpośrednio u komornika, który zlecił egzekucję w ciągu 7 dni od momentu wykonania czynności przez komornika. Skargę rozpatruje sąd, przy którym działa komornik. Prawo nie określa czasu, ile czasu powinna być prowadzona egzekucja. Sprawa jest prowadzona aż do całkowitego spłacenia długu. Czasem może zdarzyć się, że postepowanie egzekucyjne zostanie umorzone.